BAB 6

 



HIRARC


    
Pengenalpastian Hazard, Penafsiran Risiko dan Kawalan risiko atau lebih dikenali sebagai HIRARC 
merupakan kaedah bagi membolehkan sesuatu organisasi menguruskan hazard yang wujud ditempat 
kerja mereka den-gan lebih berkesan. Selain itu juga ianya merupakan salah satu dari tang-gungjawab 
undang-undang yang termaktub dalam akta keselamatan & kesihatan pekerjaan 1994 dan Akta Kilang 
& Jentera 1967.

Tujuan utama HIRARC dilakukan bagi memastikan bahawa kawalan yang sediada memadai atau 
tidak. Dengan HIRARC kita dapat mengenalpasti semua faktor yang boleh mendatangkan bahaya 
kepada pekerja dan orang lain (hazard) dan menimbangkan peluang untuk berlakunya sesuatukejadian 
dalam sesuatu keadaan dan kesan akibatnya (risiko). Dengan ini, membolehkan pihak majikan 
merancang, memperkenalkan dan meman-tau langkah-langkah pencegahan untuk memastikan risiko 
dapat dikawal pada setiap masa.


Bila HIRARC perlu dilakukan

HIRARC perlu dilakukan bagi situasi seperti :

a. di mana wujudnya hazard yang boleh membahayakan

b.  keadaan tidak pasti samada kawalan sedia ada memadai atau tidak

c.  sebelum melaksanakan langkah pembetulan atau pencegahan bagi sesuatu aktiviti

 
Selain itu juga HIRARC dilakukan bagi organisasi yang melakukan penambahbaikan pengurusan 
keselamatan secara berterusan.




Tahukah Anda ?

a.  Hazard - Punca atau keadaan yang boleh mendatangkan kemu-daratan dalam bentuk:

i.      Kecederaan

ii.    Penyakit

iii.  Kerosakan harta benda

iv. Kemusnahan alam sekitar

v.     Atau kombinasi di atas.

b.  Risiko - Kombinasi kemungkinan berlakunya kejadian berba-haya/kemalangan dan kesan 
                 akibatnya.

c.  Penilaian Risiko - Keseluruhan proses menganggarkan tahap risiko dan memutuskan samada 
                                 ianya boleh diterima atau tidak.

Mengawal Risko - Langkah yang diambil untuk menghapus atau mengurangkan risiko.
 
 


Perancangan HIRARC


Perancangan aktiviti HIRARC perlu diadakan secara berterusan dan meliputi :

a.  Aktiviti rutin dan tidak rutin

b. Aktiviti setiap personal termasuk bukan kakitangan (kontraktor, pelawat)

c.  Kemudahan setiap tempat kerja (makmal, workshop, dewan kuliah, dll.)

Hasil analisa risiko perlu didokumenkan dan digunakan untuk kawalan risiko dalam pengurusan 
KKP ditempat kerja serta rujukan dan semakan masa hadapan.

Prinsip Asas Perancangan HIRARC

Pengurusan risiko perlu diintegrasi di dalam aktiviti perancangan pada semua peringkat urusan . Pihak 
pembangun HIRARC perlu menerima dan ambil perhatian terhadap semua risiko . Selepas itu buat 
keputusan risiko yang sesuai (berdasar kepada tahap risiko). Pihak PTj perlu mengu-rus risiko yang 
wujud dengan kaedah yang sesuai dengan norma kerja dan kemampuannya.



Elemen HIRARC









Langkah-langkah Kawalan



Kategori Hazard

Hazard boleh dikategorikan kepada 8 yang utama iaitu :

a.  Kimia

b. Fizikal

c.   Biologi

d. Ergonomik

e.  Psikososial

f.Mekanikal

g.  Elektrik h.Mesin 

 



Punca Hazard







Manusia
Perbuatan berbahaya



Jentera
Pepasangan, susun atur




dan reka bentuk




peralatan



Bahan
Bahan-bahan seperti




kimia dan larutan yang




digunakan



Kaedah
Cara pekerja melaksana-




kan kerja



Suasana
Keadaan persekitaran




kerja seperti kualiti




udara, pencahayaan,




kebisingan, getaran.














 
 
Bagaimana untuk menarafkan risiko

Risiko boleh ditakrifkan

Kebarangkalian X Kesan/Akibat = Risiko


 


Langkah Langkah Kawalan




Pemilihan Langkah Kawalan

1.  Langkah kawalan yang diambil perlu berlandaskan undang-undang dan peraturan dalam melaksanakan prosedur atau proses kerja.

2.  Setiap Tindakan perubahan yang diambil dapat diterima dengan baik kepada pengurusan dan mudah dalam melaksanakannya.

3.  Langkah kawalan yang dipilih juga perlu berteraskan informasi terkini mengenai KKP dimana setiap tindakan perlu mengandungi informasi dan laporan seperti JKKP dan Jabatan lain yang berkaitan.  


No comments:

Post a Comment